Neem je tijd.
Sport zonder publiek klinkt absurd, maar een publiek zonder sport is nog erger. Daarom is contentcreatie zo belangrijk voor clubs en merken. Tegenwoordig is het voor elk merk essentieel om een sterke digitale aanwezigheid te hebben om zijn doelgroep optimaal te bereiken. Hoe stel je dat online publiek tevreden? Wat is uw communicatiestrategie?
Hier zijn enkele inzichten die we in de loop van vele projecten hebben verzameld en die uw marketingprestaties kunnen verbeteren!
Het publiek waardeert de lens die u gebruikt in uw communicatie, dus wat is uw visie?
- Be A Legend
Wie, maar waarom?
Goede content leveren aan je fanbase en publiek kan een zware uitdaging zijn. Niet alleen de timing is cruciaal bij het uitbrengen van inhoud, maar ook de boodschap achter elke publicatie. Wat ons vaak opvalt is dat bedrijven en merken geen onderliggende strategie hebben voor hun communicatie en dat het dus allemaal een beetje willekeurig lijkt. Voor een effectieve communicatiestijl moet men eerst een sterke merkidentiteit vaststellen.
Om met Simon Sinek te refereren: mensen zijn vooral geïnteresseerd in ‘waarom’ je merk doet wat het doet, het ‘wat’ en ‘hoe’ zijn secundair. We weten allemaal dat iemands identiteit meer is dan alleen zijn DNA, het omvat ook persoonlijkheid en motivaties.
Begin met het communiceren van uw missie; het gevoel en de ervaring met uw merk vormen de basis voor loyaliteit en bekendheid.
- Be A Legend
Laten we dat illustreren.
Met onze expertise in sportmarketing heeft Be A Legend verschillende sportclubs geholpen met het leveren van content volgens hun missie en doelstellingen. Een van die sportteams is het basketbalteam Hubo Limburg United dat er trots op is een familieclub te zijn. Met dit in gedachten heeft Be A Legend hen voorzien van cinematografische inhoud die hun waarden weerspiegelt.
In het onderstaande stuk inhoud vindt u elementen die dat familiegerichte gevoel weerspiegelen. Het tonen van veel fans in de hele video maakt de fans deel van de hoofdrolspelers. U zult ook merken dat de aanwezige fans divers zijn en gepassioneerd zijn over hun club. Al deze elementen ondersteunen de boodschap van Hubo Limburg United om een familieclub te zijn. Als we alleen de hoogtepunten uit de sport lieten zien, zou deze boodschap van hun kernwaarde verloren zijn gegaan.
De beelden in combinatie met de soundtrack bouwen op naar een climax: de overwinning van de basketbalcup. Het spel is grotendeels opgenomen vanuit het oogpunt van de fans, de United Family. Hun steun was een onbetwistbare kracht en wordt weerspiegeld in de video.
- Miet Mouha, Business Community Manager bij Hubo Limburg United
De volgende stappen.
Natuurlijk kan het moeilijk zijn om een verhaal te vinden dat past binnen uw branding en tegelijkertijd uw publiek aantrekt. Elke goede communicatiestrategie vindt haar oorsprong in de missie en visie, dus begin daarmee. Wie ben je als sportclub / merk? Waar wilt u zich vestigen tussen de concurrenten en waarom zouden consumenten voor uw product/dienst kiezen? Als u moeite hebt om uw merkidentiteit te implementeren in uw marketingcommunicatie, zal Be A Legend uw club graag opwaarderen tot zijn ware potentieel.
Zodra u een strategie voor berichtgeving hebt bepaald, is het van vitaal belang dat alle inhoud is afgestemd op de behoeften van de consument. Grafisch aantrekkelijke social media posts en sterke copywriting zorgen voor meer betrokkenheid, wat een organisch en krachtig middel is om uw merk onder het publiek te verspreiden.
Bij het creëren van inhoud is het ook belangrijk te begrijpen wat uw doelgroep is en hoe u hen online kunt bereiken. Gebruikers van sociale/digitale media willen alles zo moeiteloos mogelijk en gepersonaliseerd mogelijk. Laat het daarom over hen gaan en faciliteer de digitale consument bij het opnemen van de kernboodschap.
Heb je hulp nodig? Be A Legend geeft uw merk of sportclub graag een boost!
Tot slot...
Tot slot merken wij als sportmarketingbureau dat veel merken en clubs geen communicatiestrategie hebben. Het is echter essentieel om uw missie en visie in de communicatie te implementeren om een unieke en krachtige tone of voice te creëren. Dit zal resulteren in inhoud die de gevoelens van het publiek weergeeft, wat op zijn beurt de betrokkenheid kan verhogen. Een unieke tone of voice en betrokkenheid behoren tot de belangrijkste bronnen van merkbekendheid en fanbase-groei.
Belangrijkste opmerkingen
Digitale consument
Een sterke digitale aanwezigheid is noodzakelijk in de wereld van vandaag
Gebrek aan strategie
De belangrijkste valkuil is dat u geen onderliggende strategie voor uw communicatie hebt.
Merkidentiteit
Zorg ervoor dat uw merkidentiteit in de communicatie tot uiting komt
Personalisatie
De consument wil content op maat die hem persoonlijk raakt
Efficiënte Content
Grafisch aantrekkelijke sociale media-inhoud is optimaal voor organisch bereik
Tone of voice
Belangrijk om een unieke tone of voice te hebben
Gerelateerde berichten
02/10/2022
Samenwerking: KMSK Deinze
02/11/2021